تاریخ تمدن

سرگذشت انسان پر ابهام ترین سرگذشت موجودات از دید خود انسان است

۴ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

غیرت درویش موسی

 

غیرت درویش موسی

حدود هشتاد سال پیش ناامنی کشور را فراگرفته بود اشرار رشد کرده بودند و گروه های مختلفی را تشکیل داده بودند و به راهزنی و غارت اموال مظلومین اقدام می کردند.

رودان و منوجان نیز از این قائده مستثنی نبودند. مردم امید به استقرار امنیت توسط حکومت را از دست داده بودند، در مقابل این اشرار بودند آزادی خواهانی که از جان و مال خود مایه می گذاشتند و در مقابل این شیطان صفت ها قرار می گرفتند، یکی از این افراد غیرتمند درویش موسی بود.

درویش موسی ساکن منطقه کوه کشک روستای سندی در شرق شهرستان رودان در یک منطقه کوهستانی و پرآب زندگی می کرد، او که نابسامانی های منطقه را می دید اقدام به تهیه سلاح نمود و در مقابل اشرار ایستادگی کرد.

در منطقه کُندر، کوه کشک و پاکوه شخصی به نام صفر کنارشاه شروع به دست درازی به اموال و گاها نوامیس مردم می کرد، بارها به او اختار داده شده بود اما ظاهرا او قصد سرکشی داشت، آوازه یاغی گری های او روح مردم منطقه را بدرد آورده بود و مردم از درویش موسی تقاضای کمک نمودند.

طی یک حمله غافلگیرکننده درویش موسی ، صفرکنار شاه را در یک بعداز ظهر به هلاکت رساند، گفته می شد بدن او را در یک سِبِن( حصیری با شاخه های خرما) قرار دادند و در مُشتا( محل جمع آوری خرما) قرار دادند و شب جسدش را به یک نقطه نامعلوم انتقال دادند و او را دفن کردند.

مرگ صفرکنارشاه در کل منطقه پیچید و مردم از این موضوع خوشحال بودند، آوازه درویش موسی در منطقه پیچید.

وقتی این خبر به گوش زمان شهریاری(یکی از اشرار بزرگ جنوب کرمان و منطقه رودبار) رسید، خواست تا به نوعی به درویش موسی بفهماند که هرگز حریف او نخواهد شد و او مثل صفرکنارشاه نیست.( زمان شهریاری رهبر یکی از گروه های اشرار بود که تا منطقه کندر یاغی گری های او ادامه داشت) . او چند فشنگ از بهترین اسلحه اش را در پاکتی کرد و با پیکی به درویش موسی فرستاد(این اقدام در بین کسانی که سلاح داشتند یک نوع کری خوانی و تفاخر و برتری نظامی به سلاح در جنوب کشور رایج بود) درویش موسی هم چند فشنگ اسلحه خود را درهمان پاکت گذاشت و با همان پیک به زمان شهریاری فرستاد. شهریاری وقتی فشنگ ها را دید تعجب کرد و گفت من مادر این فشنگها(اسلحه) را هم ندارم. این گفته شهریاری در تمام منطقه پیچید و مردم به درویش موسی بیشتر دل بستند.

این کار درویش موسی به نوعی هم شجاعت او را می رساند که به شهریاری فهماند که از مقابله با او نمی ترسد و هم برتری سلاح خود را نشان داد.

این داستان موجب شد که دیگر مردم از گروه شهریاری نترسند. شهریاری هم دیگر به خود اجاز نمی داد در منطقه درویش موسی جولان بدهد....

این مملکت پر بوده از درویش موسی ها که بدلیل مکتوب نشدن زندگیشان گمنام ماندند.

این مطلب در حال تکمیل شدن است......

۰۳ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۲:۰۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کاوه احمدی

اتحاد مادها و بابلی ها

کاری که ائتلاف و کوشش های ایلامی ها،بابلی ها و پارس ها در آغاز سده هفتم پیش از میلاد موفق از پیش برد آن نشده بودند،بالاخره مادها در اتحاد با بابلی ها به انجام رساندند،یعنی نابود کردن و انقراض آشور.

بار اصلی جنگ را مادها تحت رهبری هوخشتره ی دوم بر دوش کشیدند.

پیش از هوخشتره در سال ۶۳۲ فرورتیش،شاه پیشین ماد،کوشیده بود تا در جنگی برق آسا پاستخت آشور نینوا را به تصرف خود در بیاورد،اما در جنگ کشته شده بود.
پسر و جانشینش هوخشتره دوم، در سال ۶۱۴ شهر مقدس وباستانی آشور را تصرف کرده و با شاه بابال نبوپلسر متحد شد.دوسال بعد متحدان به دیوار نینوا رسیدند.

ناحوم پیامبر یهود که گورش با یکی نیم روز فاصبه در شمال موصل قرار دارد،جریان سقوط نینوا پایتخت آشور را آنچنان زنده شرح داده که گویی خود شاهد عینی ماجرا بوده .

{ناحوم} آورده است که لباس مادها به رنگ سرخ ارغوانی بود و سپرشان نیز سرخ بود. در حالی که سقفی چرمین از آنان حفاظت می کرد به دیوار نزدیک شدند.سرانجام مادها با نیروهای کمکی سکاییاز طریق دروازه های آبی به کاخ شاهی راه یافتند. ملکه را بیرون آوردند و تبعید کردند.
پیامبر یهود درباره غوغا جنگ مینویسد: (همه چیز در هم میامیزد.فریاد ها طنین می اندازند،بایستید،بایستید …اما کسی روی برنمیگرداند نقره ها را قارت کنید طلاها را غارت کنید،ذخایر بی حسابند. اشیا گرانبها همه جا را برداشته است،دل آشوری ها از شدت ترس فلج شده است،زانو هایشان میلرزد….بهگوش،شلاق!به گوش تیغ ارابه های جنگی!اسبان شکاری،سواران راست قامت ،گذر پرهاهوی ارابه های جنگی،شمشیر پرتلالو،برق نیزه ها،انبوه کشته ها،فاتحان از روی لاشه ها میجهند….)
ناحوم،۱:۲-۱۱

این رویداد در ماه اوت ۶۱۲،پس از سه ماه،محاصره نینوا توسط مادها و بابلی ها اتفاق افتاد،(سین-شر-ایشکون) شاه آشوریان،ظاهرا خود را در شعله های آتش کاخ به دست مرگ سپرده،پایتخت او غارت رفت و ویران شد.دویست سال بعد(۴۰۱) گزنفون آتنی بر ویرانه های نینوا گذشت و آن را {بارویی فراموش شدهو متروک پیرامون شهری (ویران) بزرگ} وصف کرد. گزنفون این جا را مسپیلا می نامد که بعدها موصل شد.

آشور کشوری که مدتی دراز قدرت مطلق هولناکی در آسیا مقدم بود،از روی نقشه جغرافیا محو شد و قلمرو آن میان فاتحاتن تقسیم شد. در این تقسیم ،جنوب زاب کوچک و خوزستان سهم بابل شد.

 

منبع: https://tarikhema.org/ancient/53976/%d8%a7%d8%aa%d8%ad%d8%a7%d8%af-%d9%85%d8%a7%d8%af%d9%87%d8%a7-%d9%88-%d8%a8%d8%a7%d8%a8%d9%84-%d9%88-%d8%a7%d9%86%d9%82%d8%b1%d8%a7%d8%b6-%d8%a2%d8%b4%d9%88%d8%b1/

۰۳ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۲:۰۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کاوه احمدی

گودین تپه هزاره ششم تا اول پیش از میلاد

در گودین تپه ۷ دوره تاریخی مشخص شده است که از هزاره ششم پیش از میلاد تا دوره مادها طبقه بندی شده است

 

دوره پیش از تاریخ گودین تپه :

 

در ساحل جنوبی شاخه شمالشرقی رود گاماسیاب در شمال دره کنگاور کنار شمال روستای گودین ،گودین تپه قرار دارد. در این محل آثار مشخص معماری به دست نیامده است ولی مشخص شده است دیوارهای خانه های آن با روش چینه ساخته میشدند.

سفالهای این منطقه دست ساز هستند و در دو گروه خشن و ظریف تقسیم بندی میشوند.سفالهای خشن در دمای کم پخته شده اند و ناخالصی شن دارند. سفالهای ظریف یک دست هستند و در دمای مناسب پخته شده اند دوره تاریخی این تپه به گفته کایلر یانگ برابر سالهای حدود۵۵۰۰پ م تا ۵۰۰ پ م است .

سفال دوره مفرغ گودین مانند سفال مفرغ یانیک تپه است. از دوره یانیک ۱۵ محوطه در دشت کنگاور پیدا شده که نشان از گسترش این فرهنگ در منطقه دارد. دوره ۳ گودین بیشترین وسعت استقرار رادارد و به ۲۴۰۰ تا ۱۴۰۰ پ م برمیگردد. در ۵۷ محوطه باستانی در ۶ منطقه در لرستان محوطه های مرتبط با گودین ۳ کشف شده است

ژتون شمارشی از ۳۱۰۰ پ م – این ژتون بیان کننده ۳۳ کوزه روغن است. در ابتدا روی لوح گلی مهر زده می شد و سپس بر روی آن اثر ژتونهایی که نشانگر کالا بود قرار می گرفت. این نوع سیستم ثبت کالا از اولین تلاشهای موفق بشر در ثبت اعداد به شمار می آید .

 

دوره مادها در گودین تپه :

دوره مادها در طبقه ۲ گودین تپه شامل یک دژ نظامی است که احتمالا مخصوص یکی از حاکمان محلی ماد در این منطقه بوده. دژ بر روی قلعه قدیمی مربوط به هزاره سوم پیش از میلاد ساخته شده است.

دژ قدیمی تر توسط زلزله فرو ریخته و دژ مادی بر روی آن ساخته شده است. دیوارهای دژ از خشت ساخته شده و دارای برجهای دیدبانی است. درون دژ تعدادی اتاق آشپزخانه آخور تالار ستوندار و واحدهای دیگر معماری به دست آمده است.

درون تالار ستوندار در قسمت شمالی یک آتش دان خشتی وجود داشته و دور تالار سکوهایی برای نشستن ساخته بودند. این تالار ستوندار مقدمه ای بر ساخت تالارهای مشابه نوشیجان و بناهای هخامنشی است. البته خود از تالار ستون دار حسنلو الگو گرفته است

 

 

سفال منقوش نخودی با نقش تک رنگ شاخص سفال دوره مفرغ میانی و متاخر در زاگرس مرکزی است

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

منبع:

https://tarikhema.org/ancient/iran/52886/%da%af%d9%88%d8%af%db%8c%d9%86-%d8%aa%d9%be%d9%87/

۰۳ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۱:۵۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کاوه احمدی

قیز قاپان ، گور دخمه شاهان ماد

 

 

ادامه مطلب...
۰۳ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۱:۲۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کاوه احمدی